Workworkwork

29 juni 2017 - Caboolture, Australië

Even een korte update over onze zoektocht naar werk.

We zijn inmiddels naar Bundaberg gerezen, omdat we telefonisch bevestigd hadden dat we een baan hadden. We hebben het uurloon en dat soort gegevens gekregen, dus we gingen vol goede hoop op pad.Daar aangekomen hoorde we natuurlijk niets meer, dus zijn we snel in de telefoon geklommen! De vriendelijke man zei nog steeds dat hij wel werk had, hij wilde die middag afspreken om het er over te hebben, hij zou ons een locatie en tijd smsen. Terwijl we aan het wachten waren hebben we genoten van een heerlijk koude douche langs een lelijk strand ( de stranden daar schijnen allemaal lelijk te zijn) om na een uur of 2 nog niks te hebben gehoord. Toen besloten we hem te smsen, waar hij dan wilden ontmoeten, om weer hetzelfde smsje te ontvangen als de week ervoor. Welke banen hij had en wat het uurloon was. Leuk en aardig natuurlijk, maar dat wisten we al. Op dat smsje hebben we niets meer gehoord van deze vriendelijke en behulpzame (kuch) man.

Gelukkig hadden we ondertussen iets gevonden in caboolture, lekker aardbeien plukken. helaas was dit piece rate, dus we kregen per tray betaald.Maar goed, iets is beter dan niets hadden we bedacht.
Volgens fairwork australia is het zo dat piece rate beter zou moeten betalen(voor een gemiddelde werknemer) dan uurloon. Helaas weten alle boeren hier in dit land dat ze backpackers kunnen uitbuiten, dus hier maken ze dankbaar gebruik van. De backpackers hebben toch werk nodig en een aftekening voor het 2e visum. Ze werken dus voor lonen waar de Australiërs zelf het bed niet uit zouden komen.

Even een aftakking tussendoor: Veel (eerlijke) boeren zijn door de belasting discussies erg bang dat er zo geen backpackers meer op komen dagen. Nu ligt de belasting op 15%, tot een bepaald bedrag, daarna word dit 32.5%. Voor januari lag deze sowieso op 32,5% (als we iedereen hier goed begrijpen) dus zagen ze ook steeds minder backpackers. Nu is er nog steeds veel politieke vaagheid, dus men is nog steeds bang dat er zo minder backpackers meer komen die willen werken.
Veel boeren die wel volgens minimum loon betalen ( waar je als backpacker ook recht op hebt, maar waar ze simpelweg niks aan doen) zijn nu heel druk bezig locals te recruiten, ze willen geen backpackers meer, maar mensen die er wonen en toch wel blijven komen. Zo zitten ze straks niet ineens zonder werknemers. Dit maakt het voor een backpacker alleen maar moeilijker om goed betaald werk te vinden.

Helaas blijven backpackers dit ook pikken, want ja.. geld is geld. Zo ligt het minimum loon op 21 dollar, hier zou je 15% boven moeten zitten bij piece rate. Zelfs de snelste jongen die er werkte zat in een goede week op ongeveer 17 dollar. Je kan wel raden dat wij ergens rond de 11 dollar zijn blijven hangen ><.
Geluk bij een ongeluk zijn we binnen 1 week ontslagen. In die week hebben we ongeveer 3 dagen geplukt en de rest geknipt. Schijnbaar zou je met 3 dagen perfect moeten werken en moeten ze er wekelijks mensen uit gooien. Dit waren wij deze keer.
Terug bij af dus, gelukkig zijn we volgende week wel zo'n 800 dollar rijker. Kunnen we het weer heel even op volhouden!
Op dit moment maar weer druk de site's afgaan, hopen dat we iets kunnen wat per uur uitbetaald. Want wij vinden het beiden niet zo tof om uitgebuit te worden.

Wish us luck en

goodziens!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade