Work Found!

11 juli 2017 - Bourke, Australië

Even een korte update voor vandaag.

We waren zo'n 3 dagen weg van de betaalde camping, gelukkig hadden we ondertussen wel het loon binnen van de eerste 3 dagen, althans, Patty dan. Bij Kerst ging er iets mis met zijn rekening nummer, dus konden ze het niet naar hem overmaken.
We moesten het dus even redden op zo'n 200 dollar. Wat in principe makkelijk gaat als je toch nauwelijks rijdt en nooit betaald op een camping zit. Al miste we onze powerd site al wel snel, want met alleen de korte afstanden die gereden werden hield onze batterij het niet heel lang vol.
Elke ochtend bestond uit zo ongeveer 3 uur zoeken naar werk, op zo veel mogelijk reageren en maar hopen dat er iemand reageert. Tot we op dag 3, tijdens het boodschappen doen, ineens telefoon kregen. Natuurlijk hoorde ik die niet overgaan, attendeerde iemand me erop dat mn telefoon ging, waarna deze op de grond viel en we te laat waren met opnemen. Naaaatuurlijk...
Gelukkig werd er opgenomen toen ik terug belde. Het bleek de baan te zijn waar we eigenlijk alleen maar op hadden gereageerd met de gedachte: ach, iets zou beter zijn dan niets. Namelijk, een enorm glamorous supermarkt baantje ergens in de outback van NSW. Het uurloon was erg goed, ze konden ons beide gebruiken en we zouden op zn minst 30 uur per week kunnen werken. Het moet maar dan.
Dus we zijn zo snel mogelijk in de auto(die we die ochtend hebben gedoopt tot Wunjo, de rune van het geluk, toeval?) gestapt om de 10 uur durende rit naar Bourke te maken.

Ondertussen wel de angst dat er een leukere baan zou reageren, bang dat we de verkeerde keuze hadden gemaakt. Het geld was tocht echt nodig. Op de woensdag zouden we de rest van ons loon krijgen, maar moesten we ook dat eind rijden dus het werd nog krap aan! Het geld kwam te laat om de benzine van te betalen, dus moest de Nederlandse rekening er nog 1 keer aan geloven.
We kwamen woensdag laat in de middag aan bij de camping waar we wilde overnachten... vol. Op naar de andere dan maar. Die hadden gelukkig nog een plekje. Daar zijn we 2 nachten gebleven, om vervolgens toch naar onze eerste keuze te gaan.
De donderdag begonnen we dan eindelijk met werken. Patty bij de delicatesse (vleessnijden etc.) en Kerst is voornamelijk aan het vakkenvullen. Zo is de verdeling tot nu toe eigenlijk wel gebleven. De zondag had Kerst vrij, de rest van de dagen hebben we beide elke dag kunnen werken. Patty moest zelfs op de zondag invallen ( wat betekend 39 dollar uurloon, dikke prima!). Wel kwamen we er al snel achter dat Bourke vrij crimineel is. Volgens het internet zelfs het meest criminele plekje ter wereld per hoofd, maar dat zijn een beetje gekke statistieken. Dit cijfer komt voornamelijk doordat er wel redelijk wat kleine misdaden (zoals stelen en huiselijk geweld )voorkomen in een dorpje met nog geen 3000 inwoners. Dan lijkt het per inwoner toch wel heel hoog.
Wel word je overal geadviseerd 'savonds lekker binnen te blijven. Dus dat doen we dan maar. Je ziet her en der wel een dronkelap, brutale kinderen zijn geen uitzondering en er klinkt de hele nacht zoveel hondengeblaf dat het voelt als Roemenië. Kerst heeft dan ook al menig zwerfhond bijna aangerende. Ze rennen namelijk vol op je auto af als je langs rijd! Suïcidale honden blijkbaar? Maar over het algemeen is iedereen in de supermarkt erg vriendelijk (en Indisch).

Al met al is het werk wel oké, niet wat we wenste voor onze aussie reis, maar het breng lekker geld in het laatje en krijgt ons zo weer goed opweg.
De nachten zijn weer erg koud, dus dat word even doorbijten. Er ligt elke nacht een lekker warm kruikje in bed om het dragelijk te houden. Onderweg hierheen meer dode kangoeroes langs de weg zien liggen dan dat we in totaal levend gezien hebben. Zeg maar gerust dat er gemiddeld 3 dode kangoeroes per kilometer liggen! Ook hebben we onze eerste emu's in het wild gespot en de eerste flock kaketoes van ruim 1000 vogels! Al met al was het tripje hierheen (hoewel de weg saai en eentonig was) toch best interessant. Ook kunnen we hier weer heel wat nieuwe vogels gaan ontdekken, want hier is toch wel even een andere wildlife dan langs de kust!

Oh en spijt hoeven we ook nog niet te hebben, want tot de dag van vandaag is het de enige die gereageerd heeft.

We houden jullie wederom op de hoogte, hoe lang we deze baan volhouden valt nog te bezien.De tijd zal het leren.

Goodziens!

1. Joren:
    11 juli 2017
    Ik dacht dat jij allergisch was voor werk...
  2. Hanny:
    11 juli 2017
    Jaha dat is dus vroeg op en vroeg naar bed. Goed dat jullie geen kangeroe aangereden hebben want dan zag Wunjo er heel anders uit. Stukje uit andermans blog die vanuit t zuidwesten naar Bourke reden langs de Darlin'River.

Bourke is niet bepaald een populaire vakantieplek maar het spreekt wel tot de verbeelding van veel Australiers. Een Australische dichter, Henry Lawson, heeft ooit geschreven: 'If you know Bourke, you know Australia' (Als je Bourke kent, ken je Australie). De uitdrukking 'Back O'Bourke' betekent zoiets als vergelegen of onderontwikkelde plaats. Lijkt me niet fijn als je daar woont want het klinkt niet als iets om trots op te zijn.

Jongelui werkse en tot ziens/hoors/lees. Slaapkusje!!
  3. Joke en cees:
    11 juli 2017
    Oke het werk is niet wat jullie wilde maar het loon is riant, dat maakt wel het een en ander goed toch? Met dit loon kunnen jullie het straks weer een tijdje uitzingen.
    Jullie hebben de bus een mooie naam gegeven xxx
  4. Dini:
    11 juli 2017
    Bourke, jullie kunnen zeggen: wij zijn daar geweest"en hebben daar gewerkt.
    Veel plezier en werkse.
  5. Kerst&patty:
    12 juli 2017
    @ hanny, de campings hier zitten toch zelfs in de winter met regelmaat vol :p. Dat van henry lawson hangt hier inderdaad ook veel. Deze blogger heeft back 'o bourke wel verkeerd begrepen. Het betekend eigenlijk iets van "in the middle of nowhere" of "the real outback ". Als je back 'o bourke rijdt .. dan ben je pas echt in de outback. Was voor vele aussies een echte no-go.

Het is opzich wel leuk als je de mensen een beetje leert kennen, er is hier ook veel aboriginal cultuur waar we op een vrije zonsoag eens naar op zoek moeten. Hele grotten met oude tekeningen over the dreaming en andere spirituele overtuigingen (heb ik me vanochtend door een aboriginal laten vertellen).
    Dus het gebied heeft ook wel wat.
  6. Joke en cees:
    12 juli 2017
    Wij zouden het ook wel leuk vinden als jullie wat foto's maken van het dorp en de mensen waar jullie zijn.
  7. Kerst&patty:
    12 juli 2017
    Wij zijn op een caravan park, dus dat zijn heel wat mensen xD. We zullen binnenkort zeker foto's maken! Zodra ik mn eerste dag vrij heb waarschijnlijk
  8. Oma:
    12 juli 2017
    lieve Patty en Kerst, wat vind ik dit fijn dat ik dit gelezen heb en dat jullie het zo nar de zin hebben daar ben ik heel blij mee. nog heel veel mooie tijden en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal en fotos.Heel veel liefs van oma en henk.