Naar Broome!

7 november 2017 - Exmouth, Australië

Van Darwin naar Broome

Onze eerste stop was het langverwachte Kakadu national park! Na dat menig persoon het ons al had aangeraden stond het vast dat we dit park even een bezoekje zouden brengen. Plus, krokodillen!
Ons eerste doel was het uranium (!) mijner dorpje Jabiru te bereiken voor de overnachtingen. Blijkbaar bevind zich onder Kakadu 1 van de grootste ophopingen van uranium in de wereld, wie had dat gedacht! Op sommige plekken ligt het uranium zo ondiep dat het de dieren (inclusief mensen) aantast die er te lang verblijven. Zo noemde de lokale Aboriginals het een plek van ziekte.

Eenmaal in het midden van Kakadu bleek het park toch voornamelijk op Aboriginal art gericht te zijn, gezien het vol zit met eeuwen en duizenden jaren oude rotsschilderingen. Echter hadden wij gehoopt dat het wat meer natuur gericht zou zijn, gezien dat toch iets meer ons ding is. Maar na dat we op twee rock-art rondleidingen waren geweest bleek ook dat toch wel erg boeiend!

Tijd om de rivier op te gaan! We hadden een tour geboekt door de Kakadu wetlands met een zogeheten “rivier cruise”. Gelukkig waren we hier in het laag seizoen dus waren er slechts een paar andere mensen op de boot. Al snel werd het duidelijk waarom je nergens in Kakadu kan zwemmen. Zoals de bordjes overal al zeiden, “DANGER crocodiles!” en dat bleek niet overdreven. Al snel zwommen de grote geschubde doerakken om de boot heen. Toch wel intimiderend als zo’n joekel naast je zwemt op een halve meter afstand en je recht in de ogen kijkt. Hij zal wel denken, steek je hand eens uit!
Hoe interessant de krokodillen ook waren, die vogels waren minstens even boeiend. In de wetlands stikte het van het gevleugelde leven. Van kleine kleurrijke ijsvogels tot aan grote robuuste zeearenden en kraanvogels keken we onze ogen uit! Tot onze verbazing waren we tijdens de zonsondergang ook nog eens omsingeld door waterbuffels... wie had dat gedacht?
De rivier cruise leverde indrukwekkende uitzichten op en bezorgde ons een overvloed aan wildlife! Great succes!

Na een paar dagen was het tijd Kakadu te verlaten en verder te gaan richting Broome aan de west coast. De eerste stop zou weer Katherine zijn. Onderweg beklommen we in 40 graden nog een lekkere heuvel om vervolgens te genieten van een zeer middelmatig uitkijkpunt. Hm.

Toen we de volgende dag verder ging kwamen we aan bij Victoria river waar we even hebben gewandeld langs, jawel, de Victoria river. Waar je wederom niet kan zwemmen want, mini godzilla’s in het water. Wel konden we hier een prachtige wandeling maken naar de top van de omliggende rotswanden. Het was iet wat warm dus een uitdaging was het wel! Het uitzicht loog er echter niet om, en was de klim meer dan waard. Wat is het toch met ons en bergen beklimmen in Australië?
Deze nacht verbleven we in een caravan park in Timber Creek waar we gratis bier aangeboden kregen! Altijd goed. Plus, in de creek achter het park hebben we in de nacht een zoetwater krokodil gespot! (de vriendelijke variant dus). Bleef toch spannend!

En zo staken we inneens de grens over naar western australia! Woopty doo, allememagies. Onze eerste stop hier zou het grote meer, Lake Argyle worden. Een groot ,deels door mensen gemaakt, meer,door middel  van een dam. In dit meer kan je boot tours nemen, je eigen boot mee nemen of, zoals wij deden een kajak huren! De omvang van dit meer in gigantisch, dus we konden slechts op een klein deel blijven en zelfs dat duurde al vier uur! Dit meer huist tevens s’werelds grootste populatie zoetwater krokodillen (rond de 30.000) maar helaas zijn die nogal angstig voor ons harde gepeddel en hebben we er dus geen kunnen spotten. De ervaring werd er gelukkig niet minder om. Heerlijk verkoelend op een warme dag (duh) en het uitzicht was geweldig! Het hele meer is omringt door een berg keten waardoor elke kant een mooi uitzicht oplevert. De boot tour was ons toch net iets te duur, zo vlak na alle koste van kakadu.

De volgende dag vertrokken we vroeg naar de rest area genaamd Mary pool, dit was een afgelegen plek langs een semi droge rivierbedding. Hier waren we in het gezelschap van tientallen runderen en talloze vogels, onder andere onze geliefde prieelvogels! Onderweg hier naartoe bleek onze stuurbekrachtiging kapot, dus we zijn meteen in de telefoon geklommen om een afspraak bij een garage in Broome te maken.
Onderweg kwamen we langs Fitsroy crossing, een heus en waar shit hole van een durp. Man, man, man. Dit dorp konden ze praktisch beter vlak maken en opnieuw bouwen. Na een douche gehad te hebben reden we dus maar snel verder!

Eindelijk...we zijn in Broome! Meteen sprongen we de zee in met de meters hoge golven... genieten! Dit hebben dus ook meteen vaak gedaan! We vonden Broome ook wel een gezellig stadje(dorp?), dus besloten we2 dagen te blijven. Langer kon helaas niet, want de camping was flink duur en er was niets goedkoper te vinden.
We hebben gelijk de stuurbekrachtiging laten repareren en de kosten vielen allemaal erg mee. We kregen zelfs een lift naar het strand terwijl we aan het wachten waren, voor een welverdiende duik in de zee.. alweer.
Na onze 2 nachten op de camping was het tijd om verder te gaan.. want ja, het geld groeit ons niet op de rug... We besloten eerst nog even lekker de zee in te duiken, de golven waren erg fanatiek deze middag. Toen besloten we wat fish and chips te halen ( we moesten er toch een keer aan geloven) en nog wat boodschappen te gaan doen, om vervolgens de conclusie te trekken dat de zee niet de beste spot is in de middag! Patty had een zonnesteek opgelopen. Een gratis rest area zonder een verkoelende douche werd het dus niet..... Dan maar terug naar de veel te dure camping. Jammer dan.
De volgende dag waren we (/patty) nog niet helemaal klaar om te vertrekken, maar een extra nacht werd toch ook wel echt te duur! Alsof het zo zijn moest zagen we een mede kampeerder aan het harken en dachten we “hé, zouden we zo gratis kunnen verblijven?”en ja hoor... dat kon! Hadden we dat maar eerder geweten, goede les voor in de toekomst.  Alle luxe van een camping voor 2 uurtjes werk? Graag!

Nu kunnen we vooruit kijken naar ons werk (waar we bevestiging van hebben gekregen!) in Kulin waar we zullen verblijven in ons eigen kleine huisje! Nog 1,5 maand om er te komen ( te hoogte van Perth) dus we zullen het rustig aan doen langs de kust. Nog even genieten van de zee en even lekker snorkelen met onze nieuw gekochte spullen!

Inmiddels zijn we al wel weer een eind opgeschoten, we zijn alweer bij Exmouth om daar te gaan snorkelen en we hebben alweer een nieuw national park bezocht. Maar daar zullen jullie later wel wat over lezen.

Groetjes en, goodziens!

1. Joke en cees:
    6 november 2017
    Lekker snorkelen in de Indische oceaan spannend! Weten jullie al wat voor een werk het is op die farm en gaan jullie nog naar Perth op familie bezoek?