Dagje Sydney

30 april 2017 - Sydney, Australië

Dagje Sydney

Na onze eerste dagen begonnen we met het verkennen van de omgeving, nou ja meer de rest van Sydney. Wat we al snel door hadden is dat je je het beste met het openbaar vervoer kan verplaatsen hier. De bussen en boten kunnen je overal heen brengen waar je maar wilt, tegen een enorm lage prijs. Je hebt hier bijvoorbeeld een maximum prijs aan je reis, namelijk 4,50. Dit houd in dat je dus twee uur in de bus/trein/boot kan zitten en alsnog maar 4,50 kwijt bent! Zolang je binnen een uur overstapt geld het als 1 rit. Zo begon onze eerste trip naar het centrum van Sydney.

Op zondag koste het openbaar vervoer zelfs maar 2,50, dus als de echte gierige Nederlanders die we zijn namen de bus naar de Manly wharf, waar we op de boot stapte naar de haven van het centrum.  Het bootreisje begon heerlijk kalm in de warme zon terwijl we voor op de boeg aan het genieten waren van het uitzicht. Samen met wat hostel genoten waren wij praktisch de enige die zich voor op de boot bevonden. Best vreemd, gezien de rest van de boot propvol zat. Maar enkele momenten later begon het “iet wat” duidelijker te worden. We kwamen namelijk terecht tussen de opening naar de open zee, waar de golven wat minder vergevend waren. Een joekel van een golf klapte vol tegen de boeg en het voorste volk was met 1 spray water helemaal nat. De een na de andere golf volgde en de boot deinde heerlijk op een neer. Onze geliefde waddenzee was er niets bij, en dan te bedenken dat dit slecht op een rustige en mooie dag was.
Wat geklots later doemde Sydney op in de verte. Dit was natuurlijk het moment voor wat prachtige ( en cliche) plaatjes te schieten! Een indrukwekkend gezicht, zeker voor mensen die alleen de imposante skyline van Arnhem gewend zijn!

We stapte van de boot en keken tegen dusdanig enorme gebouwen aan, dat we er bijna duizelig van zouden worden. Uiteraard moesten we gelijk even naar de opera toe! Een korte wandeling later stonden we voor het gebouw, hartstikke leuk natuurlijk maar al snel viel ons oog op iets heel anders dan dit blok beton. Het prachtige stadspark recht naast de haven! In hoog tempo baande we ons een weg naar het park en al snel waren we afgezonderd van de rest van onze hostel genoten. Want ja hoor, wij zagen alweer een boom of een beessie. Maar goed, dit waren dan ook mensen die kaketoes  “die witte vogels” noemde.
Deze prachtige botanische tuin was gevuld met planten van heel Australië(met informatieborden) en huisde een enorme hoeveelheid wilde vogels. Al snel troffen we de eerste vogel, namelijk de ibis. Deze ibissen zijn als een soort kraai. Brutaal, smerig en gemeen tegen andere vogels. Ze zijn dan ook niet al te geliefd door de Australiërs zelf (https://www.youtube.com/watch?v=mO-OpFjHRbE&feature=youtu.be) , gezien deze vogels maar al te graag door het afval wroeten. Maar niet alle vogels zijn als de ibis! Er zijn natuurlijk nog de talrijke en gekleurde lori’s, die in grote groepen rondhangen en zich tegoed doen aan allerlei zoetigheden die mensen hen aanbieden.

Het duurde niet lang of we hoorde een akelig, luid maar bekend geluid. Jawel, daar vlogen de eerste kaketoes! Deze witte duivels maken eigenlijk maar 1 geluid en dat is een prachtig luid “AAAAAAAHHH”. Als muziek in de oren.  Natuurlijk wel geweldig om eens in het wild te mogen aanschouwen, we hebben al meerdere malen tegen elkaar gezegd: okee... misschien wil ik toch geen kaketoe later. Al volgde dan later nog wel eens het idee ‘misschien als we een tuin hebben’. We zijn dus nog niet compleet afgekickt. Na even rond te hebben gelopen, interessante bomen(en enorm grote bladeren) hebben bekeken, werd het toch echt tijd om wat te gaan drinken. Er was ook erg lekker eten aanwezig, dus we besloten dat we dat dan ook maar meteen moesten doen. Na de bestelling ( en het ontvangen van maar 1 koffie, in plaats van 2 L) gingen we met onze bieper aan een tafel buiten zitten. Toen de bieper ging flikkeren..bieperen??? was het eten klaar en konden we dat ophalen.  Terwijl we buiten zaten liepen de geliefde ibissen natuurlijk ook om ons heen te schooien. Wat zijn ze eigenlijk groot als ze op een tafeltje springen. Maar ook de mooiste zangvogel van Australië was hier aanwezig. Zijn zang als een soort .. jammerend kind of jankende kat. Iets waar we ons al vanaf dag 1 mee vermaken en nog steeds dagelijks door afgeleid raken: de Australische raaf (https://www.youtube.com/watch?v=-1kpjsZXgrs) . We hebben deze raaf zien weglopen met een enorm stuk banenbrood, halve burgers (die allemaal werden afgepakt door de lieftallige ibis) we hebben hem zelfs opgejaagd zien worden door 3 kleine tuinhoningeters. Na het eten van een redelijk pittige burger hebben we nog een eind door het park gelopen.

We wisten dat hier een pad moest zijn waar heel veel spinnen boven je hoofd hangen, dus dit hebben we gevraagd aan de vriendelijke park ranger die in zijn hutje zat. Deze heeft ons die kant op gestuurd en ons verteld dat er ook uilnachtzwaluwen zaten. De spinnen hebben we gevonden... en hoe. De zwaluwen helaas niet, die zaten iets te goed verstopt. Bij de spinnen hebben we redelijk lang rond gehangen, het was vooral leuk hoe niets vermoedende mensen voorbij liepen, ons raar aan keken omdat we naar boven keken, toch ook maar die kant op keken om zich vervolgens kapot te schrikken en wat sneller door te lopen. We hebben in totaal ruim 4 uur van het park genoten, voor we via de Woolloomooloo (ja echt) haven richting de stad liepen. In deze haven laag de Austrische marine aangemeerd. Uiteraard moest hier even een kijkje worden genomen bij de enorme schepen.
Toen we dit gezien hadden was het tijd voor de binnenstad van Sydney, hier waren we beiden een beetje door overweldigd, het was een beetje verstikkend na het mooie park. We zijn hier dan ook niet erg lang geweest. Daarbij waren we ook aan de late kant, veel winkels sloten al, dus er was weinig te  beleven.- We zijn daarna nog wel een paar keer in de binnenstad geweest, het wende wel. Het werd zelfs wel leuk, enorme winkelcentra die ondergronds aan elkaar verbonden waren. Dat was wel erg interessant om te zien. We zijn oa in het Queen Victoria Building geweest, helaas zonder camera maar zeker aan te raden om even te googelen. Wat een mooi gebouw! Patty-formaat deuren en oude wenteltrappen, echt heel gaaf om te zien. -

Toen het al lang donker was, gingen we weer terug naar het hostel. Om na een rustigere boottocht en een busritje tevreden in bed te belanden.

1. Joke en cees:
    8 mei 2017
    Wat hebben jullie dit weer heerlijk geschreven! En dan de foto's van die enorme bomen jeeh. En Kerst wat kijk jij bewonderend naar die spinnen. Dank jullie wel voor weer een mooi verhaal en de mooie foto's
  2. Dini:
    8 mei 2017
    Heb genoten van jullie verhaal en die ibissen stinken inderdaad verschrikkelijk.
  3. Antoine en Elly Lucassen:
    8 mei 2017
    Geweldige ervaringen ... prachtige foto's ... blijf dit vooral delen ... kijken uit naar jullie volgende blog ... Groetjes
  4. Hanny:
    8 mei 2017
    dat is dus Sydney. Mooi park met drakenboom, volgens onze reisleider op La palma is het geen boom. dit is nog maar een klein stukje van Sydney toch. Het operagebouw met daar tegenover de grote brug, heb je die brug ook gezien?
    mooie foto Kerst van jou kijkend naar die spinnen. Dat je eronder door durfde te lopen.
    Nog heel veel moois op jullie reis!!!!
  5. Arno holthuijsen:
    8 mei 2017
    mooie foto's weer is beter als hier zien uit naar de volgende blog
  6. Rob:
    8 mei 2017
    Awesomeness, zeker dat ik jullie voorbeeld ooit volg. Al zal ik denk ik ook meer in de parken te vinden zijn xD gaaf dat jullie veel gezien hebben alleen al in Sydney :P

Ik zal mijn best doen ook wat moois uit NZ te laten zien straks :D
  7. Roeland Lamers:
    8 mei 2017
    Mooi verhaal ,'t gaat jullie goed zo te lezen; Spider Kerst & Crcidile Patty,maar die komen nog toch ? Kroko's.........xx
  8. Kerst&patty:
    9 mei 2017
    dank jullie wel. Dini, de aalscholvers zijn wel echt veel erger hoor xD! En Hanny, die brug staat op de foto :p we zijn er zelfs nog naartoe gelopen.
  9. Peter:
    11 mei 2017
    Super mooi geschreven genieten samen. Ps ik geniet er ook van mooie foto's